Thursday, April 16, 2009

Di tipu @ Tertipu @ Sengaja menipu???

Hari sabtu lepas (11/04/2009) sementara menantikan hubby aku datang jemput aku dr ofis,aku pergilah lunch sorang2 kt Restoran K*W*N** near at my office.Memandang aku gi lunch dh lewat,so lauk pauknyer pun kebanyakan dah abis.Aku amik lah nasi ngan ikan aya (Also knows as ikan tongkol) singgang seketul , ulam skit n air kosong. Seorang pelayan datang kira n di selitkan kertas harga makanan. Aku tgklah harga makanan tu..Whatt????Dengan lauk yang biasa2 jer dia leh letak harga Rm 5..mahal nk mampos..tp aku merungut dalam ati jelah..heheheh.Pastu datang lak seorang lagi pelayan dia tanya aku " dah kira ke kak? aku jawab lom..hehehe aku sajer je jwb camtu sbb aku nk compare dgn harga td..so budak tu pun kiralah makanan aku tu,tup2 aku tgk dia bagi harga RM 3.30. Wei, aku confius campur angin lah..sesuka ati diorang je erk nk letak harga..so pas jer makan aku bawak 2,2 keping kertas tu g kt Kaunter.Ada la Tuan kedai dia kt situ..aku x tunjuk pun 2,2 kertas tu tp aku direct tanya pada tokei dia tu..Konon ada strategi lah huhuhu

Aku : "Bang, td sy amik nasi putih,ikan singgang seketul n ulam skit,pastu minum air kosong,berapa yea?
....dan tuan kedai melayu tu sibuk arr tekan calculator bagai mcm lah byk sgt aku makan..huh, simple calculate pun x leh ker???sah2 matematik x lulus ms sekolah dulu hahahahah (ketawa jahat nih)

TK : Rm 4 lah dik

Aku : Yeker? td diorang kira kt saya 1 Rm5.00 n 1 lg 3.30,skrg abg kira lak Rm 4.00.. camner ni
bang,takanlah tiga org kira,harga lain2 kot..maner perginya list price kedai ni..kalo gini lah di kira
menipu pelanggan nih....
......Aku masih lg soft spoken walaupun ati aku marah bangat nie..

TK : "Sbnrnya sy dh bg tau dah budak2 tu letak harga ikut senarai harga makanan,tp mungkin diorang x ingat
kot.."
.....wah senangnya menjawab...Cam gitu jer????

Aku : "Lain kali sila lah letak harga makanan tu supaya senang customer tgk, dh byk kali dh sy perasan kedai
nie letak harga sesuka ati jer walaupun kami makan benda yang sama tiap2 ari..saya sbg pembeli pun rasa
tertipu kalo selalu camni..saya td leh jer kalo bg duit 3.30 tanpa tanya balik harga sebenar tp sebab
tanak makan yang x berkat sbb tu sy tanya..

TK : "Mintak maaflah dik,Di jamin lepas ni x de lg perkara gini ...n bla bla bla bla

Aku : "Harap2 gitu lah bang, cakap sajer x guna,kna buat dulu baru org percaya
(terus letak duit Rm 4 n terus blah)
Sampai ari nie aku lom g lg g kedai tu..Bukan Boikot tp aku dah jupa kedai baru yg selam ni aku x perasaan pun kewujudannya..hahahaha

Korang pernah kna tak mcm yg aku pernah kna nie? mmg sakit ati kan..??Sebenarnya senario ini aku selalu jugak aku mengalaminya di Pasaraya seperti G*a*T ,T*SC* n M*D*N..Harga di barang lain tp bla di Scan Kuar harga lain..Kadang2 kalo beli barang banyak penuh troli tentu dh x perasan harganya.Dapat bil baru terngaga..So,kwn2ku..kita sebagai pengguna kna lah selalu prihatin supaya kita tidak jd mangsa penipuan peniaga..Renung2kan dan selamat beramal..hehehe

No comments:

Post a Comment